Hyvinvointia vahvuuksista -koulutuspäivässä pääsimme syventymään nuoruuteen ja itsesäätelyn kehitykseen. Päivän aikana tarkastelimme aihetta sekä nuoren että aikuisen näkökulmasta. Tässä kirjoituksessa nostan esiin erityisesti nuoren kohtaamisen, joka puhutti päivän aikana.
Nuoruus on
kehitysvaihe, joka on aivan erityinen. Nuori ei ole pieni lapsi eikä iso
aikuinen. Nuori on kesken, ja niin on lupa olla. Aivojen ja mielen
kehitys on valtavassa murroksessa. Kaikessa keskeneräisyydessään nuori pyrkii
luomaan itsestään käsitystä, joka tuntuu omalta ja joka on kokonainen. Biologia
ei vain ole vielä valmis, joten matka integroituneeseen käsitykseen itsestä käy
pirstaleiden kautta. Siksi nuori kokee jatkuvasti konflikteja sen kanssa,
kuinka monenlaisia käsityksiä hänellä on itsestä eri rooleissa. Kuka olen,
kehen pitäisi uskoa? Tämä tuo mukanaan ahdistusta ja hämmennystä. Tärkeänä
psyykkisenä kehitystehtävänä onkin se, että nuori löytää, tunnistaa ja hyväksyy
itsessään monia puolia, jotka epäilemättä vaihtelevat erilaisissa rooleissa ja
ihmissuhteissa.
Kaiken tämän
keskellä kehittyy myös itsesäätely. Ja sen kehittymiseen nuori tarvitsee toista
ihmistä, itseä säätelevää toista. Itsesäätely on mielen työkalu ja voimavara,
joka tukee kykyä toimia sekä itsenäisesti että yhdessä toisten ihmisten kanssa.
Se on taito, jota voi oppia siinä missä mitä tahansa muutakin taitoa.
Käsitteenä
itsesäätely on kovin laaja. Siksi on tarpeen palastella sitä pienempiin osiin.
Itsesäätelyn voi ajatella olevan kattokäsite, joka pitää sisällään
tunnesäätelyn, tiedonkäsittelyn sekä käyttäytymisen ulottuvuudet. Nämä
ulottuvuudet tukevat toinen toisiaan. Ja yhtä lailla, yhden ulottuvuuden
haavoittuminen tai horjuminen heijastuu toisiin. Käytännössä hyvä
itsesäätelykyky näkyy mm. joustavuutena tunne- ja vuorovaikutustaidoissa,
empatiakykynä, kykynä valikoida, kiinnittää huomiota ja suodattaa infomaatiota,
ajattelun notkeutena sekä toimivina oppimisprosesseina.
Koulussa on
luonnollista, että oppitunneilla asioita lähestytään pedagogiikan ja
ainesisältöjen kautta. Lapset ja nuoret elävät kuitenkin monin tavoin
ihmissuhteiden kautta. Siksi nuoren kohtaaminen on tärkeää silloinkin, kun
ainesisällöt ovat keskiössä.
Arjen
kiireessä monilta eri suunnilta tulevien vaatimusten paineessa on
ymmärrettävää, ettei kohtaamisille opetustyön lomassa tunnu aina jäävän aikaa.
Samaan aikaan voi ajatella, että niissä ohi kiitävissä hetkissä juuri välittävä
kohtaaminen voi olla parasta, mitä nuoren päivässä silloin tapahtuu.
On
ymmärrettävää, että varsinkin opettajan ja asiantuntijan roolissa herkästi
saattaa tulla kiusaus lähteä ratkaisemaan nuoren ongelmaa. Mutta monesti se ei
ole tarpeen, eikä nuori välttämättä edes kaipaa ratkaisua, vaan hän tarvitsee
tulla kuulluksi ja kohdatuksi. Että hänen ajatuksensa ja tunteensa - olivat ne
sitten vaikeita tai miellyttäviä - tulevat hyväksytyiksi ja kohdatuiksi.
Silloin aikuiselta tarvitaan havainnointikykyä ja kykyä ottaa ikään kuin askel
taaksepäin, asettua asiantuntijaroolista ei-tietämisen positioon. Ei ehkä
tarvitse ratkaista, vaan kuulla. Kun aikuinen kunnioittaa nuoren tarvetta tulla
kuulluksi, hän hyväksyvällä ja kunnioittavalla tavalla on läsnä, kuuntelee ja
kommentoi kuulemaansa. Kun nuori kokee tulevansa kuulluksi, se vahvistaa hänen
kokemustaan toimijuudesta, ja avaa pelikentän kiinnostumiselle ja
yhteistyökyvylle.
Laura
Sokka
Neuropsykologian
erikoispsykologi, PsT
Neuropsykologipalvelu
Atenta Oy
www.atenta.fi
Kommentit
Lähetä kommentti