Hyvinvointia vahvuuksista -täydennyskoulutuksemme jatkui teemalla "Psyykkinen hyvinvointi koulussa". Kouluttajinamme toimivat Riikka Nurmi ja Ranja Koski. Alla olevan blogitekstin ovat kirjoittaneet MIELI Suomen Mielenterveys ry:n edustajat Riikka Nurmi ja Saija Viljakainen. Alta voit lukea, miten psyykkistä hyvinvointia voidaan edistää koulumaailmassa. Innostavia lukuhetkiä!
Mieliystävälliseksi kouluyhteisöksi!
Jos todella halutaan rakentaa Hyvän mielen koulua, kouluyhteisöissä tulisi tutkimusten mukaan panostaa tiettyihin tekijöihin. Mitkä näistä seuraavista asioista toteutuvat sinun koulussasi? Mihin teillä pitäisi erityisesti kiinnittää huomiota? Koko kouluyhteisö sitoutuu mielenterveyttä vahvistavaan työhön, mikä edellyttää usein asenne- ja arvotyöskentelyä yhteisössä. Koulussa keskitytään mielenterveystaitojen opettamiseen: tunne- ja vuorovaikutustaitoja opetetaan kaikille. Opetus on säännöllistä, tavoitteellista ja huolellisesti suunniteltu. Opetuksessa käytetään vuorovaikutteisia opetusmenetelmiä kuten pelejä, leikkejä ja keskusteluja. Myös huoltajien kanssa tehdään yhteistyötä. (Barry et al. 2019; Cefai et al. 2021).
Mieliystävällisen
kouluyhteisön perusta luodaan koko koulun sitoutumisella mielenterveyttä
edistävään toimintakulttuuriin. Tämän onnistumiseksi koulun johto ja johtaminen
ovat merkittävässä roolissa. Koko kouluyhteisön motivointi, yhteisen
ymmärryksen luominen mielenterveyden merkityksestä sekä osallistaminen
mielenterveyttä edistävän työn suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin
rakentuu koulun johdon eteenpäin viemänä. Tätä tehtävää tukevat yhteisöllinen
opiskeluhuolto ja POPS, jotka velvoittavat yhteisön pitämään huolta jäsentensä
hyvinvoinnista. Henkilöstön hyvinvoinnilla on vaikutusta oppilaiden mielen
hyvinvointiin. Siksikin pohjatyö ”Hyvän mielen koululle” rakennetaan työyhteisössä.
”… jos
halutaan olla Hyvän mielen koulu, sen koko yhteisön pitää kirkastaa niitä
tavoitteita ja niiden pitää näkyä siinä koulun toiminnassa koko ajan.”
Mielenterveys
kuuluu jokaiselle. Mielenterveyden tukeminen ja mielenterveystaitojen
opettaminen kohdistetaan kaikille koulun oppilaille. Kouluyhteisössä toimivien
aikuisten kykyä kohdata oppilaat mielenterveyttä tukevalla tavalla ja kykyä opettaa
mielenterveystaitoja voidaan vahvistaa kouluttamalla opettajia ja muita kouluyhteisössä
toimivia ja tarjoamalla heille toimivia opetusaineistoja.
”
…jokainen meistä aikuisista, jotka täällä koulussa on, niin on jo vaan omalla
toiminnallaan malli siitä, että miten ihmiset toimivat toistensa kanssa.”
Mielenterveystaitojen
opetuksen tulee olla säännöllistä, jotta sillä päästään toivottuihin tuloksiin.
Monessa kunnassa ja koulussa on järjestetty opetusta niin, että systemaattisuus
on mahdollista. Hyvinvoinnin vuosikello on erinomainen esimerkki toimivista
rakenteista, joiden avulla mielenterveystaitojen opettamisesta tulee pitkäjänteistä.
Vantaalla pidetään ylimääräinen puolikas vuosiviikkotunti tunne- ja
vuorovaikutustaitojen opetusta seitsemännen luokan oppilaille. Mieli ry:n Hyvän
mielen taitomerkki -opetuskokonaisuutta käytetään laajamittaisesti ainakin Helsingissä,
Vantaalla, Salossa, Siilinjärvellä, Ikaalisissa, Pälkäneellä ja Seinäjoella. Joissain
yläkouluissa tilaa mielenterveystaidoille on löydetty luokanohjaajan tunneilta
tai eri oppiaineiden tunneilta. Sisältöjä löytyykin monista oppiaineista kuten
ympäristöopista, terveystiedosta, äidinkielestä, katsomusaineista ja taito- ja
taideaineista. Koulujen pitää myös ratkaista tapa, jolla laaja-alaisen
osaamisen tavoitteet täyttyvät. Erityisesti Itsestä huolehtiminen ja arjen
taidot on laaja-alaisen osaamisen alue, joka sisältää lukuisia mielenterveyteen
liittyviä sisältöjä ja taitoja kuten tunne- ja sosiaaliset taidot,
tasapainoinen päivärytmi ja turvataidot.
Haavoittuvassa
asemassa olevien lasten ja nuorten huomioiminen on tärkeää ja heitä tuetaan
monialaisesti opiskeluhuollon ammattilaisten kanssa. Kouluterveyskyselyn
perusteella voidaan nimetä ryhmiä, joille tarjottu varhainen tuki voi vähentää mielenterveyden
ongelmien ilmenemistä myöhemmin. Tällaisia ryhmiä ovat kodin ulkopuolelle
sijoitetut lapset ja nuoret; ulkomailla syntyneet ulkomaista syntyperää olevat,
joista erityisesti pakolaistaustaiset lapset ja nuoret; sateenkaarevat sekä
neurokirjon oppilaat. Kaikkia lapsia ja nuoria tulee kuunnella, mutta riskiryhmiä
tulee kuunnella erityisen herkin korvin ja huolehtia, että heidät otetaan mukaan
yhteiseen päätöksentekoon ja vaikuttamaan omiin asioihinsa.
Hyvinvoiva
lapsi ja nuori myös oppii parhaiten. Nuorten ahdistuksen ja yksinäisyyden
vähentämiseksi sekä kouluun sitoutumisen lisäämiseksi tarvitaan koko
kouluyhteisöä ja nuorten kanssa toimivia aikuisia. Kasvatus- ja
opetushenkilöstöä koulutetaan, jotta heillä on osaamista ja työvälineitä mielenterveystaitojen
opettamiseen. Useissa peruskouluissa rakennetaan tunteille sensitiivistä ja lämminhenkistä
kohtaamiskulttuuria. Oppimismotivaatio vahvistuu turvallisessa luokkailmapiirissä
ja osallisuuden kokemuksissa. Koulun kivijalka voisikin olla yhteisöllisyys,
joka perustuu luottamukseen ja turvallisuuden tunteeseen. Tämä rakennetaan
yhdessä oppilaiden kanssa, jotta he saavat äänensä kuuluviin, tulevat kuulluiksi,
nähdyiksi ja kohdatuiksi.
Riikka
Nurmi ja Saija Viljakainen
MIELISuomen Mielenterveys ry
Sitaatit: Petäinen, J-P. 2023. Luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia mielenterveystaidoista ja niiden edistämisestä: näkökulmana Hyvän mielen taitomerkki. Pro gradu. Helsingin yliopisto.
Lähteet:
Barry, M., Clarke, A. M., Petersen, I. & Jenkins, R. 2019. Implementing Mental Health Promotion - The Most Effective School Programmes. Springer.
Cafei, C., Simões, C. and Caravita, S. 2023. A Systemic, Whole-school Approach to Mental Healt and Wellbeing in Schools in the EU. NESET report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Kommentit
Lähetä kommentti