Hyvinvointia vahvuuksista -koulutuksemme jatkui yläkoulun henkilöstön osallistujille suunnatulla koulutuspäivällä teemasta " Itsesäätely vireystilan säätelyssä". Tämän blogikirjoituksen avulla voit vielä palata kouluttajamme Laura Sokan koostamiin ajatuksiin itsesäätelyn merkityksestä ja tämän tärkeän taidon oppimisen tukemisesta. Mieltä avartavia lukuhetkiä Lauran tekstin parissa!
Tue nuoren itsesäätelyä, vahvista vuorovaikutussuhdetta
Hyvinvointia vahvuuksista -koulutuspäivässä pääsimme
syventymään itsesäätelyn maailmaan nuoruusiässä. Päivän aikana katsoimme
nuoruutta silmiin ja tuimme kasvattajan roolia nuoren rinnallakulkijana,
itsesäätelyn tukijana. Tässä blogikirjoituksessa nostan esiin päivän
sisällöistä muutamia teemoja.
Itsesäätelyä opitaan itseä säätelevän toisen kanssa
Itsesäätely on mielen työkalu ja voimavara, joka tukee
kykyä toimia sekä itsenäisesti että yhdessä toisten ihmisten kanssa. Se on
taito, jota voi oppia siinä missä mitä tahansa muutakin taitoa.
Itsesäätelyä voi ajatella kattokäsitteenä, joka pitää
sisällään emotionaalisen, kognitiivisen ja käyttäytymisen ulottuvuuden. Nekin
itsessään ovat valtavan laajoja. Siksi koulutuspäivän aihetta oli mahdollista
tarkastella niistä näkökulmista, jotka tuntuvat tässä ajan hetkessä erityisen
tärkeiltä.
Kaikki itsesäätelyn ulottuvuudet
- emotionaalinen, kognitiivinen ja käyttäytyminen - tukevat toinen
toisiaan. Yhtä lailla, jos yksi ulottuvuus haavoittuu ja horjuu, vaikutukset näkyvät
toisissakin. Itsesäätelytaitoja voi siis tukea ja kehittää, mutta on hyvä
muistaa, että biologiaa ei voi ohittaa eikä nopeuttaa. Tätä voisi verrata
kasvin kasvamiseen. Kasvi tarvitsee kasvaakseen vettä, valoa, ravinteita,
hiilidioksidia ja sopivan lämpötilan. Kun kasvi saa kaikkea tarvitsemaansa
sopivassa määrin, se pääsee kukoistamaan. Jos kuitenkin jokin tai jotkin
elementit puuttuvat tai ne eivät ole kasville sopivat, vaikutukset näkyvät
monin eri tavoin.
Itsesäätely ei ole irrallaan
oppimisprosesseista, vaan niiden kivijalka. Siksi tulee ymmärretyksi, että
itsesäätelyn kehittyminen suotuisaan suuntaan kehittää myös nuoren itsetuntoa
ja kokemusta itsestä pystyvänä toimijana. Itsesäätelykyky näkyy mm.
joustavuutena tunne- ja vuorovaikutustaidoissa, kykynä valikoida, kiinnittää
huomiota ja suodattaa informaatiota, ajattelun notkeutena sekä toimivina
oppimisprosesseina.
Itsesäätelyn tukeminen on kasvattajan velvoite ja yksi
kasvatuksen tärkeimmistä tehtävistä. Itsesäätelytaidot sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot
ovat niin keskeisessä roolissa jokaisen lapsen ja nuoren kehityksessä ja
hyvinvoinnissa, että on tärkeä nostaa näiden taitojen merkitys näkyväksi
jokapäiväisessä kouluarjessa. Opettajat ja laajemmin koulun henkilökunta ovat
vaikuttavia ihmisiä nuorelle, ja siksi tärkeitä suunnannäyttäjiä. Millaista
tarinaa sinä kasvattajana omalla toiminnallasi kerrot nuorelle, mitkä asiat
ovat tärkeitä ja miten hänen pitäisi asioihin suhtautua?
Nuoruus on erityinen ja arvokas kehitysvaihe
Nuoruus on todellinen ja erityinen kehitysvaihe eikä
vain välivaihe lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Se on arvokas vaihe itsessään.
Vaikka yläkoulu rajautuu vain muutamaan nuoruuden vuoteen, tarkastelimme päivän
aikana nuoruutta hieman laveammin - aina esipuberteetista varhaisaikuisuuteen.
Näihin valtaviin biologisen, psykososiaalisen, itsenäistymisen ja identiteetin
kehityksen vuosiin kuuluu sisäänrakennettuna se, että nuori on keskeneräinen.
Hän on itserakas, tunteiltaan ja mielipiteiltään ailahteleva ja dramatisoiva.
Nuoruudessa sosiaalinen tietoisuus kasvaa
merkittävästi. Nuoren huomio menee korostuneesti siihen, miten hän kokee muiden
ajattelevan itsestään. Nuori yrittää epätoivoisesti saada selvää, mitä muut
hänestä ajattelevat, jotta hän voisi tehdä päätöksiä siitä, mitä näkökulmia hän
ottaa itselleen niin että ne auttavat häntä itsensä määrittelemisessä. Hän voi
esimerkiksi kokea, että saa kavereilta hyväksyntää mutta samaan aikaan
vanhemmilta kritiikkiä. Tämä epävarmuus ja epäily voimistaa itsen
tarkkailua.
Nuoren elämässä vaikuttajat, kuten vanhemmat,
opettajat, idolit, valmentajat ja lääkärit, saattavat sanoa samoista asioista
eri väitteitä. Tämä johtaa siihen, että nuorella ei ole mitään oikotietä tai
suoraa reittiä, oikeita vastauksia erottamaan, mikä on todellinen totuus. Kun
sitten nuori yrittää päästä selville muiden erilaisista mielipiteistä ja
ajatuksista ja käsityksistä, kysymys kuuluu jatkuvasti: Ketä minun pitäisi
uskoa? Mutta miten hän voi koskaan tietää varmaksi? Ainoa mikä on varmaa, on epävarmuus.
Nuoruudessa aivojen ja mielen kehitys on valtavassa murroksessa. “Kognitiivinen koneisto” tekee parhaansa yrittäessään yhdistää erilaisia käsityksiä itsestä koherenttiin ja vakiintuvaan käsitykseen itsestä. Ikään kuin muodostaa itsestä sellaista teoriaa, joka toimii. Mutta se koneisto ei ole vielä valmis eikä kypsä – nuori ei vielä pysty luomaan integroitunutta kuvaa itsestä. Tämän tuloksena nuori kokee jatkuvasti konflikteja sen kanssa, kuinka monenlaisia käsityksiä hänellä on itsestä eri rooleissa. Koneiston kypsymättömyyden vuoksi eri roolit jäävät kilpailemaan toistensa kanssa eivätkä vielä muodostu jäsentyneeksi kokonaisuudeksi. Tämä roolien moninaisuus saa aikaan hämmennystä ja ahdistustakin, kuka on todellinen minä.
Tuloksena on tyypillisesti mustavalkoinen “kaikki tai ei mitään” -ajattelu. Tämä johtuu siitä, että ihmisellä on luontaisesti tarve tehdä yksinkertaistuksia asioista, koska muuten ei pysty saamaan selkoa niistä miljoonista ärsykkeistä, joita ympärillä ja omassa mielessä on. Ja kypsymättömyyden vuoksi nuoren täytyy lokeroida itseään niin hyvin kuin pystyy, tyypillisesti “joko tai”.
Kognitiivisen joustamattomuuden vuoksi nuori pystyy katsomaan itseään yhdestä näkökulmasta kerrallaan, ei useista samanaikaisesti. Niinpä vaikka pyrkimys on saada kokemus itsestä koherenttina, kuka minä olen, matka sinne käy pirstaleiden kautta. Tässä kohdassa tärkeä psyykkinen kehitystehtävä onkin se, että nuori löytää, tunnistaa ja hyväksyy itsessään monia puolia, jotka epäilemättä vaihtelevat erilaisissa rooleissa ja ihmissuhteissa.
Kuulluksi tuleminen on ihmiselle perustarve
Kun haluaa rakentaa vuorovaikutussuhdetta nuoren kanssa, kuulluksi tulemisen perustarvetta on tärkeä kunnioittaa. Se tarkoittaa hyväksyvää ja kunnioittavaa tapaa olla läsnä, kuunnella ja kommentoida kuulemaansa. Kuulemalla ja osallistamalla nuorelle tarjotaan kokemus hyväksynnästä ja kunnioituksesta sekä vahvistetaan toimijuuden kokemusta. Kun nuori kokee tulevansa kuulluksi, sillä on merkittävä vaikutus yhteistyökykyyn ja kiinnostukseen asioista.
Vuorovaikutus ympäristön kanssa muovaa nuoren käsitystä omista mahdollisuuksistaan vaikuttaa ympäristöön ja säädellä itseään. Myönteisessä ja kannustavassa vuorovaikutussuhteessa nuori saa aikuisilta tarvitsemaansa ohjausta ja opettelee suotuisan käyttäytymisen rajoja. Näin hän pääsee kokemaan onnistumisia ja tuntee hallitsevansa taitojaan ja toimintaansa. Tässä muutamia poimintoja vuorovaikutussuhteen rakentamisesta:
- Kuuntele (vältä tarvetta johtaa) – ohjeet vievät
keskustelua pois siitä, mikä nuorta kiinnostaa; kun nuori ei toimi ohjeen
mukaan, aikuisen ja nuoren välille tulee särö
- Kiinnostu – anna nuoren ohjata keskustelua;
osallistumalla keskusteluun käyttämällä nuoren käyttämiä sanoja osoitat,
että kuuntelet nuorta ja osoitat hyväksyntää
- Kysyä vaiko välttää kysymyksiä? Monesti on tärkeä
kysyä, mutta joskus kysymysten välttämisellä voidaan päästä pidemmälle
turvallisen vuorovaikutussuhteen rakentumisessa. Siksi läsnäolon hetkissä
kannustan myös harkitsemaan kysymysten välttämistä tai vähintäänkin
kysymyksen sanamuotojen punnitsemista, sillä kysymyksillä ohjaat
vuorovaikutusta siihen suuntaan mihin itse haluat. Ohjaavilla kysymyksillä
voit aiheuttaa nuorelle tunteen, että et kuuntele.
- Uskalla asettua ei-tietämisen positioon, kiinnostuneeksi rinnalla kulkijaksi. Asiantuntijaroolille on ilmiselvästi paikkansa koulumaailmassa, mutta silloin kun haluaa rakentaa vuorovaikutussuhdetta nuoren kanssa, ei-tietämisen positioon asettuminen vie pidemmälle. Esimerkiksi, miten toimia hankalassa tilanteessa: ratkaisujen keksiminen sen hetkiseen hankalaan oloon tai tilanteeseen (asiantuntijarooli) vaiko kohdata nuori, kuunnella ja kiinnostua, tutkia yhdessä (ei-tietämisen positio)?
Mitä näkyy päällepäin? Mitä on sen takana?
Yksilöllinen vaihtelu on suurta. Se mikä näkyy päälle päin, voi olla merkki yhdestä, mutta se voi olla merkki lukuisista muista asioista. Tästä esimerkkinä koulutuspäivässä oli ADHD: ulospäin näkyvien keskittymisen, aloittamisen ja aikaansaamisen vaikeuksien taustalla voi olla kehityksellinen neuropsykiatrinen häiriö ADHD, mutta ilmioireiden taustalla voi olla monia muitakin tekijöitä, kuten unettomuutta, huolia perhesuhteissa, masennusta, traumaa. Psykososiaalista taustamelua on siis paljon, signaali-kohina -suhde voi olla heikko.
Vireystila on yhteydessä koettuihin tunteisiin. Kun on väsynyt, kielteisiä tunteita koetaan todennäköisesti enemmän kuin myönteisiä. Alhainen vireystila voi olla epämiellyttävä tunnetila, ja sen erottaminen matalasta mielialasta voi olla vaikeaa. Tästä on hyvä puhua nuorten kanssa. Yhteinen tarkasteleminen voi auttaa nuorta ymmärtämään, että joskus epämiellyttävät tunteet voivat johtua myös muista tekijöistä kuin matalasta mielialasta, kuten alhaisesta vireystilasta, joka usein on seurausta riittämättömästä unen määrästä. Unen määrään nuoret voivat itse valinnoillaan vaikuttaa.
Jos on huolta nuoresta, ensimmäisiä varmistettavia asioita on selvittää, tiedetäänkö mikä on ongelma. Entä kenen huolesta on kyse - opettajan, vanhemman, nuoren? Ollaanko yhtä mieltä siitä, mikä on huolena? Miksi tämä on ongelma tälle nuorelle, tässä ajan hetkessä, tässä ympäristössä? Kenen mielestä tarvitaan muutos?
Keskeisenä viestinä läpi koulutuspäivän
kulki vuorovaikutussuhteen vahvistaminen nuoren itsesäätelytaitojen
tukemiseksi. Psykoterapeutti Jorma Ahosen sanoin: ”Puhua siten, että toisessa
syntyy halu kuunnella. Kuunnella sellaisella tavalla, että toisessa syntyy halu
puhua.”
Blogitekstin kirjoittaja on Hyvinvointia vahvuuksista -koulutuksen kouluttaja
Neuropsykologian erikoispsykologi, PsT
Neuropsykologipalvelu Atenta Oy
Kommentit
Lähetä kommentti